Пограбовані Мінфіном підприємці закликають депутатів прийняти законопроект 7115

У вівторок, 3 жовтня, представники громадських організацій  - Асоціації платників податків України, Українського союзу промисловців та підприємців, Спілки підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України, Асамблеї ГО малого та середнього бізнесу, а також Інституту податкових реформ, провели в ІА «ЛІГАБізнесІнформ» прес-конференцію на тему: «Законопроект 7115. Дайте працювати!»

На думку представників громадських організацій, недоліки в роботі системи автоматичного блокування податкових накладних призвели до катастрофічних наслідків для малого і середнього бізнесу. Робота десятків підприємств виявилась паралізованою. Збитки вимірюються сотнями тисяч і мільйонами гривень.

Експерт Інституту податкових реформ Ельвіра Ткачова звернула особливу увагу на долю сільгоспвиробників. За даними Державної фіскальної служби, кожна третя заблокована накладна відноситься до с/г підприємств. Застосовувати методи боротьби зі «схемниками» до аграріїв - нелогічно, адже вони платять єдиний податок 4 групи, і податкова має вичерпні відомості про їхні земельні ресурси, питання оренди і т.п. Вони не мали постраждати найсильніше. Аграрний союз України звернувся до Президента з проханням повернути систему блокування в тестовий режим. Законопроект №7115 має дати цьому рішенню зелене світло.

Юлія Дроговоз, віце-президент Українського союзу промисловців та підприємців пояснила, що прийняття законопроекту в поточній редакції це компроміс - він не є ідеальним, але дозволить уникнути катастрофи. Запуск системи без належного випробування, без чітких критеріїв, яким мали б слідувати підприємці неминуче мав викликати хаос. Однак Мінфін не робить достатньо, щоб виправити наслідки своїх власних помилок. Була створена робоча група, яка має внести певні зміни до окремих критеріїв блокування, але це точкові заходи і їх недостатньо.

Законопроект №7115 повинен повернути систему в тестовий режим із відсутністю автоматичного блокування накладних, навіть у разі невідповідності критеріям. Для цього вводиться можливість ручного блокування підозрілих накладних посадовими особами ДФС із чіткою регламентацією відповідальності. Також у разі порушення термінів розгляду скарг, рішення прийматиметься на користь підприємця за принципом “мовчазної згоди”.

Експеримент з ручного блокування, який проводився у Києві, виявився вдалим. Разом з тим за час роботи нової автоматизованої системи через неї за даними податківців пройшло не менше 800 млн «схемних» грошей. То чи є сенс говорити про її ефективність? Система могла б працювати, але у вигляді допоміжного інструмента, який звужував би сферу моніторингу. Порівнюючи роботу системи і податківців у ручному режимі, можна було б одразу виявляти махінації з однієї сторони і технічні помилки - з іншої.

Аргумент про те, що ручний режим блокування створює корупціогенну ситуацію Ю. Дроговоз відкинула, посилаючись на те, що і зараз система працює в ручному режимі - тільки не на блокування, а на розблокування.

В’ячеслав Биковець, генеральний директор Спілки підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України продемонстрував декілька листів від компаній реального сектору. Наприклад, у підприємства «Шаян”» що здійснює торгівлю будматеріалами, за липень і 10 днів серпня було заблоковано податкових накладних на 900 і 200 тисяч гривень. Підприємство, яке майже 30 років на ринку, вимушене було брати позику у банку, щоб розрахуватися по поточним операціям. Подібна ситуація, на думку В. Биковця, є неприйнятною, і нехай законопроект №7115 не розв’язує усіх проблем, його прийняття все ж є життєво необхідним для українського бізнесу.

Грігол Катамадзе, президент Асоціації платників податків України вважає, що бізнес має проявити консолідовану позицію і натиснути на владу. Успішне існування бізнесу - запорука успішного існування України як держави. За останній час скарги приходили звідусіль: понад 500 скарг було зібрано від учасників Асоціації платників податків, що становить близько 10% від загального складу. Із цих 10% у 50% - більше одного блокування, 44% звернулися до суду з вимогою відшкодування збитків. Представники Асоціації були на засіданнях бюджетного комітету ВРУ. Спільно з головою комітету Южаніною вдалося напрацювати проект компромісного рішення, у вигляді законопроекту 7115. Однак на цьому не можна зупинятися: після повернення до тестового режиму має бути створена робоча група для комплексного перегляду усієї системи контролю, за участі фахівців і представників бізнесу.

Г. Катамадзе наголосив на необхідності системних реформ. Вже декілька років гальмується створення Держслужб фінансових розслідувань. Реформи потребує і Податковий кодекс в цілому. Експерти Асоціації платників податків розробили проект нового ліберального Податкового кодексу, який має створити сприятливі умови для розвитку українського бізнесу. Держава має повернути довіру малого і середнього бізнесу - прийняти Кодекс, і оголосити 3-5 річний мораторій на його перегляд.

Представник Асамблеї громадських організацій малого та середнього бізнесу Едуард Курганський спростував поширені аргументи прибічників збереження системи в поточному вигляді. За його словами, ніякого збільшення сірих схем не має відбутися, адже їх здатен реалізувати невеликий відсоток підприємців, які закупають товар на безготівковій основі, а продають за готівку. Так само відкат системи не має вплинути на автоматичне відшкодування ПДВ, яке жодним чином законодавчо не прив’язано до системи блокування. При цьому, чи можна говорити про ефективну роботу системи, коли зі 100 700 випадків блокувань 61 200 були самою ДФС визнані помилковими, а скарги на 11 тис. досі не розглянуті.

Юлія Дроговоз підкреслила, що метою активістів є не просто переведення поточної системи в тестовий режим, а створення нової ефективної ризик-орієнтованої системи, подібної до тієї, що діє на митниці. Це необхідно хоча б тому, що чинна система є сирою, видно, що її розробляли в авральному режимі, критерії оцінювання за липень-серпень неодноразово змінювалися. Це, в свою чергу, призводило до того, що дві однакові за змістом накладні могла чекати різна доля. Розгляд скарг також затягнувся - терміни порушувалися неодноразово. В цілому це справляє враження недбальства і некомпетентності. Держава має піти назустріч підприємцям, щоб  хоч трохи відновити свій авторитет.

На питання - чи можна пояснити подібну ситуацію виключно недбалістю, чи за цим стоїть корупційний розрахунок, Юля Дроговоз відповіла, що на її думку від початку мова йшла саме про непрофесіоналізм окремих посадовців Міністерства фінансів, яким неодноразово надходили попередження про можливі ризики зі сторони громадських організацій. Але вперта підтримка системи Мінфіном на даному етапі, після всіх скарг і звернень, змушує запідозрити корупційний мотив.